آموزش رشته عکاسی بدون کنکور یا با کنکور؟ چرا؟

آموزش رشته عکاسی بدون کنکور (فنی و حرفه ای ) یا از طریق آزمون کنکور؟ چرا؟ یکی از دغدغه های اکثر جوانان آزمون کنکور و انتخاب رشته آینده خود از طریق کنکور است. اما آیا این بهترین و آخرین راه می باشد! آموزشگاه صدر اندیشه در این پست آموزش رشته عکاسی بدون کنکور (فنی و حرفه ای ) و با کنکور از طریق آزمون و ادامه تحصیل از طریق دانشگاه را مورد بررسی قرار داده است.

مزایای آموزش رشته عکاسی بدون کنکور (دوره فنی و حرفه ای)

هر دو روش از جمله آموزش رشته عکاسی بدون کنکور (فنی و حرفه ای) و با امتحان کنکور از طریق آزمون و ادامه  تحصیل از طریق دانشگاه مزایا و معایبی دارند. انتخاب یکی از این روش ها به اهداف شخصی، شرایط مالی، نیازهای شغلی، سبک یادگیری فرد، نگرش و … بستگی دارد. اگر شما هم به دنبال یادگیری اصولی با بهترین نتیجه در زمان کمتر برای آموزش عکاسی هستید پیشنهاد می کنم در جامع ترین دوره عکاسی فنی و حرفه ای اصفهان که به صورت پروژه محور با ارائه مدرک فنی و حرفه ای برگزار می شود شرکت کنید.

اما مزایای آموزش رشته عکاسی بدون کنکور (فنی و حرفه ای) عبارتند از:

  • آموزش بر پایه عملی و کاربردی:

متاسفانه یکی از مهم ترین مشکلات تحصیل از طریق دانشگاه نبود و یا کمبود آموزش بر اساس روش های عملی و کاربردی منطبق با بازار کار است. آموزش و مهارت آموزشی منطبق بر روش های عملی و کاربردی است. به همین دلیل افرادی که آموزش های عکاسی را زیر نظر فنی و حرفه ای می بینند از نظر عملکرد بهتر هستند. این در حالی است که دوره‌های دانشگاهی ممکن است به جوانب نظری و تئوری اهمیت بیشتری بدهند که بعضاً منطبق با بازار کار نیست.

  • زمان و هزینه کمتر:

دوره‌های  مبتنی بر آموزش رشته عکاسی فنی و حرفه ای معمولاً در مدت زمان کوتاه‌تری ارائه می‌شوند و اغلب به بر اساس استانداردهای به روز بین المللی تدریس می شوند. این مساله برای افرادی که می خواهند به سرعت وارد بازار کار شوند حائز اهمیت است. زیرا به راحتی در زمان کمتر می توانند به صورت تخصصی و حرفه ای با پروژه های عکاسی مختلف به بهره وری بالایی برسند.

  • پاسخ به نیازهای بازار کار:

دوره‌های عکاسی فنی و حرفه ای به گونه ای هستند که با پروژه محور بودن و به روزرسانی اطلاعات منطبق با کسب و کار عکاسی و تکنولوژی به راحتی می توانند نیازهای بازار کار را پاسخ دهند. این امر، به هنرجویان فرصت می دهد تا علاوه بر یادگیری مهارت عکاسی بتوانند خوشان را به روز نگه دارند. این در حالی است که آموزش های عکاسی در دانشگاه بیشتر متمرکز بر روی دروس پیش فرض است که شاید در بازار کار چندان کاربردی نباشد و یا قدیمی و منسوخ شده باشند.

  • آموزش از تجربیات عملی:

دوره‌هایی که مهارت آموزی عکاسی به همراه یادگیری از تجربیات عملی است توانسته اند بازدهی بالاتری نسبت به دیگر دوره ها داشته باشند. زیرا این نوع یادگیری علاوه بر موثرتر بودن برای بسیاری از افرادلذت بخش هم می باشد که همین مساله میزان انگیزه و علاقه را در آن رشته بیشتر می کند.

توجه داشته باشید این انتخاب دقیقاً بستگی به اهداف فرد دارند. به طوری که برخی هر دو گزینه را با هم پیش می برند یعنی در کنار آموزش عکاسی از طریق دانشگاه، آموزش های عکاسی از طریق فنی و حرفه ای و بدون کنکور را نیز دنبال می کنند تا بتوانند به موقع نتیجه لازم را بگیرند.

رابطه اشتغال با مهارت آموزش رشته عکاسی بدون کنکور

اشتغال از مسیر مهارت آموزی عکاسی می گذرد

با توجه به آمارها و متحول شدن کسب و کارها در جهان فرا صنعتی، آموزش هایی که بتوانند تخصص و مهارت فرد را پرورش دهند اهمیت بالاتری دارند. بر اساس آمارهای بدست آمده از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان ۴۵ درصد از مهارت آموزان این سازمان به طور مستقیم وارد بازار کار شده اند. در بقیه استان ها همانند اصفهان نیز این مورد صادق است. زیرا این آموزش ها می توانند علاوه بر، احراز شغل، حرفه و کسب باعث افزایش کارایی و توانایی در فرد نیز شوند.

توجه داشته باشید موضوع بیکاری در کشور ایران و کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته یکی از مهم ترین مشکلات و مسائل حال حاضر است. این مساله به دلیل عدم توازن بنیان های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. همچنین، نبود مهارت و تخصص در کسب و کارها باعث شده رویکرد مهارت آموزی بیشتر از گذشته قابل توجه شود. این مساله در زمینه عکاسی نیز صدق می کند و مهارت عکاسی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

انواع مهارت های مهم در کنار یادگیری مهارت عکاسی

شاید تصور شود با یادگیری مهارت عکاسی می توان به راحتی در بازار کار به بهترین درآمد رسید. اما باید گفت این تصوری بسیار ایده آل گرایانه است! زیرا در کنار مهارت های عکاسی باید مهارت های دیگر را نیز بلد باشید این مساله بخصوص در زمانیکه شما به دنبال راه اندازی کسب و کار خودتان هستید اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخی مهارت های مهم که باید در کنار رشته عکاسی بدون کنکور شما بلد باشید عبارتند از:

  • مهارت های ارتباطی

توانایی در خواندن، نوشتن، بیان نظرات و احساسات به صورت مودبانه، درک نظرات دیگران و پاسخ مناسب به آن، توانایی همکاری و همفکری گروهی، ارائه بازخوردهای سازنده و … همگی جز مهارت های ارتباطی هستند که برای موفقیت در زندگی و کسب و کار اهمیت زیادی دارند.

  • مهارت فکری 

مهارت های فکری از جمله مهارت هایی هستند که در زندگی اجتماعی و شغلی اهمیت زیادی دارند. توانایی در حل مسئله، تصمیم‌گیری، خلاقیت، نوآوری، منطق، استدلال، تحلیل و ارزیابی اطلاعات و داده‌ها و سازماندهی کردن آنها همگی جز مهارت های فکری هستند.

  • مهارت های شخصی

اینکه شما بتوانید خودآگاهی کافی داشته باشید، بتوانید در هر زمان مسئولیت های خود را بار مثبت و منفی بپذیرید، اینکه شما نحوه برخورد با استرس و فشار را بدانید، اینکه بتوانید با تغییرات خود را انعطاف پذیر و سازگار کنید همگی از این نوع مهارت محسوب می شود.

  • مهارت های حرفه ای

مهارت های حرفه ای یعنی اینکه شما قادر باشید از ابزارها، تجهیزات و فناوری‌های مربوط به حوزه کار خود به خوبی استفاده کنید. رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای در کسب و کار، توسعه دانش و مهارت های تخصصی همگی جز مهارت های حرفه ای هستند.

یادگیری این مهارت ها در کنار آموزش و یادگیری مهارت عکاسی حرفه ای می تواند تضمین موفقیت و درآمد شما در شاخه عکاسی باشد.

شاید این سوال پیش آید که چرا باید مهارت های ارتباطی را بلد باشیم این مهارت چه کمکی به آینده شغلی ما می کند. توجه داشته باشید در دنیای پر رقابت امروز، دانش تخصصی به تنهایی کافی نیست! شما باید بتوانید نشان دهید که چگونه با دانش خود به عملکرد سازمان کمک می‌کنید. در دیدگاه امروزی بسیاری از کارفرمایان در آگهی استخدامی خود علاوه بر شرایط تحصیلات و سابقه کار، به دنبال مهارت‌های کارگاهی هم هستند. به عنوان نمونه برای تشخیص توانایی کار تیمی، توانایی ارتباط مؤثر، توانایی حل مسئله و … کارفرمایان آن را در قالب پرسش و یا حتی آزمون های تست شخصیت مطرح می کنند.

ارزش مدرک رشته عکاسی بدون کنکور (فنی و حرفه ای)

بسیاری از افراد با این تصور که مدرک فنی حرفه ای عکاسی ارزش کمتری نسبت به مدرک دانشگاهی عکاسی دارد مسیر خود را به سمت دانشگاه عوض می کنند. لازم دانستم در مورد اهمیت مدرک فنی و حرفه ای عکاسی چند کلامی صحبت داشته باشم تا ارزش این مدرک بیشتر درک شود.

توجه داشته باشید گواهی فنی و حرفه ای یک مدرکی است که توسط سازمان فنی و حرفه ای به افراد شرکت کننده در دوره های مختلف با استاندارد آموزشی این سازمان ارائه می شود. این گواهی در بسیاری از مشاغل می تواند به عنوان یک مدرک ارزشمند برای راه اندازی کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد و شخص مستقیماً وارد بازار کسب و کار شود. در عین حال برای افرادی که جویای کار در سازمان ها و نهادی های خصوصی و دولتی هستند نیز به عنوان یک پارامتر معتبر به منظور تخصص و مهارت ارزشمند است.

علاوه بر این، افرادی که جویای کار در خارج از کشور هستند و می خواهند در مدت زمان کم،امکان گرفتن ویزا و اقامت به منظور کار در کشورهای دیگر را داشته باشند نیز بسیار موثر است. زیرا سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف ترویج و تسهيل تبادل دانشجويان، استادان، پژوهشگران و كارآفرينان در بخش آموزش فني و حرفه اي با كشور های ديگر، قرارداد ها و تفاهم نامه های همکاری با سازمان ها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشورهای مختلف بسته است.

این قرارداد ها و تفاهم نامه ها شامل قبول متقابل به گواهینامه های فنی حرفه ای، انتقال اعتبارات، برگزاری دوره های مشترک، ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی و ایجاد شبکه های همکاری است.
بنابراین، می توان گفت که گواهینامه فنی حرفه ای یک مدرک با ارزش و معتبر در جهان است که می تواند فرصت های شغلی، تحصیلی و کارآفرینی را برای دارندگان آن افزایش دهد.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایران عضو سازمان های بین المللی مختلف در زمینه آموزش فنی و حرفه ای است، مانند [سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)]، [سازمان بین المللی کار (ILO)]، [اتحادیه آسیای جنوب غرب (SWA)] و [اتحاد آموزش فنی و حرفه ای جهان (WFTO)] است.

این مساله در حالی است که متاسفانه اعتبار مدرک بسیاری از دانشگاه های ایران نزد کشورهای دیگر زیاد نیست و افراد مجبور هستند دوباره در کشورهای دیگر درس بخوانند و مهارت کسب کنند.

ژانویه 20, 2024

0 پاسخ به "آموزش رشته عکاسی بدون کنکور یا با کنکور؟ چرا؟"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *