انواع استایل از نظر نمادشناسی

استایل بوهو (بوهمیان) (bohemian)

واژه ی بوهمیان از بوهم گرفته شده است، یک سرزمین تاریخی در اروپای مرکزی که در حال حاضر در ناحیه غربی جمهوری چک قرار گرفته است. در این استایل از الگوهای پیچیده و شگفت انگیز، طرح هایی جذاب با اشکال هندسی، گل گلی، حاشیه و زنجیر استفاده می شود درواقع می توان گفت از طرح و نقش پارچه های کولی ها در این استایل الهام می گیرند. لذا استایلی برگرفته از طبیعت بدون در نظر گرفتن چارچوب های رسمی است. آزادی عمل با انتخاب های جذاب و متنوع که نشان دهنده سبک خاصی از زندگی است. ویژگی اصلی این سبک لباس های گشاد و راحت با طرح های بومی و رنگ های نامتعارف است. نکته مهم در این استایل ست کردن بدون هیچ محدودیتی است.


استایل گوتیک (gothic)

استایلی که با ویژگی های تاریک، مرموز، قدیمی شناخته شده است. استفاده از رژ لب و لباس، خط چشم و لاک ناخن تیره مشخصه ی اصلی این استایل است. این سبک از پانک، ویکتوریا و الیزابتان الهام گرفته است. ریشه های سبک گوتی در فرقه عزاداری ویکتوریا یافت می شود، مخمل های سیاه، دامن های گیپور حجیم، دستکش، استیل های نادرست و جواهرات نقره ای نشانه این سبک است. موهای مشکی، آرایش خاص، لباس های چرمی، جوراب گیپور و جواهرات جادویی این استایل آغراق آمیز را از سایرین متمایز کرده. پارچه های چرمی، بوت های بلند چرم جذابیت این استایل را چند برابر کرده است. در پالت رنگی این استایل رنگ های روشن هیچ جایگاهی ندارند. اکسسوری و جواهرات این استایل جلوه ای متفاوت دارد و طراحی آن خاص است.

استایل هیپ هاپ (hip hop)

یکی برخواسته از ناامیدی و تبعیض برای نمایش تصویری متفاوت از جامعه سیاهان است. هیپ هاپ تحت تأثیر لباس سنتی آفریقایی-آمریکایی قرار گرفته است و در آن، شلوارهای گشاد، دستمال سر، کاپشن های چرمی سیاه مشاهده می شود. امروزه استایل هیپ هاپ متمایز از لباس پوشیدن دوره های گذشته است، به خاطر کژوال بودن آن از مقبولیت بیشترب برخوردار است. ویژگی بارز لباس ها در استایل هیپ هاپ بگی و اورسایز بودن آن است و بهترین نمونه از استایل خیابانی است. اکسسوری های این استایل غالبا فلزی و طلایی هستند، زنجیرهای ضخیم و طلایی ، کمربندهای از طلا، گوشواره های حلقه ای، موهای مواج و فر، بافت های گوناگون تکمیل کننده استایل هیپ هاپ است.

استایل راکر (rocker)

این استایل ارتباط مستقیمی با فرهنگ و موسیقی عصر حاضر دارد. این استایل با توجه به سبک های مختلف موسیقی راک متفاوت است. در این استایل اغلب از رنگ مشکی شلوار جین پاره چکمه کت و شلوار چرمی استفاده می شود. بارزترین نشانه سبک راک کت های چرمی است، ترکیب کت و شلوارهای جین نقش مهم پوشاک چرمی را در این استایل مشخص میکند. به جرات میتوان استایل راک در کاپشن چرم موتور سواری، شلوار چرم حتی در تابستان و بوت های چرمی خلاصه می شود. استایل راک را اگر کمی مینیمال تر بپوشید در عین سادگی جذاب نیز هست. اکسسوری های این استایل دستبند های فلزی و چرمی هستند که معمولا چندین مورد باهم استفاده میشود. هر استایلی آرایش مخصوص به خود را دارد و راک نیز از این قضیه مستثنی نیست.

استایل پانک (punk)

استایل پانک مانند دیگر استایل ها برگرفته از از سبک های موسیقی است. پانک در ابتدا جنبشی اعتراضی ضدمادی بود که میخواستند لباس های پرزرق و برق استایل شود. پانک ها بر این باورند هرچیزی که مد نباشد خوب است، آنها با نحوه ی پوشیدن لباس هایشان اعتراضات شان را نشان می دهند. در حمایت از حیوانات از چرم مصنوعی استفاده میکنند. جین و چرم پارچه های محبوب در استایل پانک است، جین های پاره و زاپ دار، کت های تکه دوزی شده، کت های چرمی با گل میخ و سگک، دامن های مینی چرم، تی شرت های گرافیکی آیتم های پرطرفدار استایل پانک است.

در پانک محدودیت رنگی وجود ندارد حتی از رنگ های جیغ و نئونی استفاده میشود. تفاوت بارز استایل پانک با راک نوع اکسسوری های آنهاست، اکسسوری های پانک عجیب و طراحی آوانگارد دارد اغلب از جنس چرم و فاز است و گاهی سمبلی از ابزار های جنگی است. خط چشم های عجیب، سایه های رنگی و تیره با رژلب های غیر معمول به رنگهای آبی و نارنجی و موهایی به رنگ های فانتزی ظاهری غیرمعمولی به این سبک بخشیده است. دختران طرفدار این استایل اغلب از رنگ های قرمز و مشکی استفاده می کنند در استایل پانک پارچه های چرم و کشی، بوتین های بلند از اهمیت زیادی برخوردار است دختران علاقمند به این استایل تیشرت هایی با طرح حیوانات وحشی و طرح های بسیار پیچیده می پوشند.

استایل کابوی (Western) 

این استایل زیبا تحت تاثیر زندگی طبیعی و اخلاق گاوچرانان بوده است. یک استایل محلی است که تبدبل به مدی محبوب شده است. شلوار جین، پیراهن چهارخانه، کت جیر، کلاه، دستمال گردن برای تبدیل شدن به یک کابوی لازم است. تکه دوزی جیر و چرم، گلدوزی و ریش ریش هایی بر سرشانه ظاهری زیباتر و مدرن تر به پبراهن های وسترن بخشیده است. در استایل وسترن کلاه یک اکسسوری نیست بلکه یک جزء اصلی است، این کلاه ها لبه های پهنی دارند و یک بند که از زیر چانه سفت میشود. کمربند چرمی و اسپور یا مهمیز دو اکسسوری پرکاربرد است. مهمیز به پاشنه ی بوت وصل می شود و مناسب سوارکاری است. استایل وسترن مدرن با پوشش کابوی محلی متفاوت است و طرحهای مدرن تری دارند.

استایل کاوگرل (Cowgirl)

اگر علاقمند به انواع استایل باشید احتمالا واژه کابوی را شنیده باشید، کاوگرل نیز نوع دخترانه‌ آن است. در این سبک خاص، وجود چند آیتم در قفسه لباس‌ها مانند یک کلاه کابوی واقعی قهوه‌ای رنگ، شلوار جین آبی با کمربند چرم قهوه‌ای، ژاکت جیر یا چرم، یک جفت چکمه‌ گاوچرانی و چند تی‌شرت سفید یا طرح جین ضروری است. دختری با این استایل، از زیورآلات چرم و کیف چرم برای تکمیل استایل خود استفاده می‌کند.

استایل کابوی یا وسترن یکی از سبک‌های قدیمی است که برگرفته از سبک زندگی گاوچران‌ها می باشد. منشا اصلی سبک کابوی به اسپانیا بر می گردد اما در فرهنگ آمریکایی نقش پر رنگ‌تری دارد. در حقیقت این سبک با مهاجرت از یک منطقه به منطقه دیگر، ویژگی‌های متعددی از فرهنگ مناطق را با خود همراه می‌کرد که باعث تغییراتی در سبک کاوگرل می‌شد. شلوار جین، پیراهن چهارخانه، کت جیر و البته اکسسوری‌ها بخش اصلی استایل کاوگرل را تشکیل می‌دهند.

استایل آوانگارد (Avant–garde)

این استایل نشان دهنده دنیایی فراتر از مرز های عادی بودن به همراه ایده های خلاقانه است. خلاقیت، جسارت کلید اصلی موفقیت در استایل آوانگارد است. در استایل آوانگارد، خطوط و اشکال در هم، اغراق در تزیینات، الگوهای غیر عادی، الهام گرفتن از طبیعت، اندازه های غیر متعارف، ترکیب بی قید لباس ها باعث می شود جسارت و خلاقیت در هم آمیخته شود و آوانگارد بودن نمایان شود. هدف این استایلِ ساختارشکن، پیاده سازی هنر در قالب مد و ایجاد یک ذهنیت زیبا برای مخاطب است. واژه آوانگارد ریشه نظامی دارد و به معنای جلودار و پیشروست. در مد و فشن به معنای ساختار شکن، روشنفکرانه، ابتکار و … است.

استایل آوانگارد را می‌توان بی‌پرواترین و بی‌قانون‌ترین سبک لباس پوشیدن دانست چرا که در این سبک، لباس پوشیدن را یک هنر می‌دانند نه یک مد! ایده لباس‌هایی به سبک آوانگارد، از لباس مردانه گرفته شده و معمولا در مهمانی‌های خاص سلبریتی‌ها دیده می‌شود. نکته جالب اینکه معمولا طراحان و صاحبین برندهای بزرگ از استایل آوانگارد برای آغاز فشن‌شوهای خود استفاده می‌کنند تا توجه مخاطب را به لباس‌های عجیب و غریب خود جلب کنند و بعد از آن طراحی‌های اصلی‌شان را رونمایی کنند که مسلما در دید و نظر مخاطبین خاص و زیباتر دیده خواهند شد.

آموزشگاه صدر اندیشه

آموزشگاه صدراندیشه با بیش از 30 سال سابقه درخشان زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور با داشتن تیم حرفه ای و با تجربه‌ توانسته بهترین آموزش های مناسب کسب و کار و ارتقا مهارت را برای هنرجویان ارائه دهد.

اینستاگرام صدر اندیشه

آدرس: اصفهــــان بر خیابان محتشم کاشانـی روبروی کوچه 42 – پلاک 15 – آموزشگاه فنی و حرفه ای صدر اندیشه

شماره تماس: 0993383168003136296732