انواع زبان های برنامه نویسی

سی و سی پلاس پلاس، خانواده‌ی پیشکسوت برنامه‌نویسی

زبان C یکی از قدرتمندترین اعضای دنیای برنامه‌نویسی است. قدرت و محبوبیت این زبان باعث شد که مهندسین به فکر بیفتند و زبان‌های جدیدی برپایه‌ی زبان C ایجاد کنند. به‌این‌ترتیب در سال 1980، سی پلاس پلاس (C++) به عنوان فرزند خانواده‌ی C پا به عرصه‌ی IT گذاشت و در سال 2000 هم با تولد سی شارپ (# C)، این خانواده نوه‌دار شد.

زبان C یک زبان چندمنظوره و سطح میانی است. سی، زبان کوچکی است و کلمات کلیدی محدودی دارد. از طرف دیگر زبانی ساخت‌یافته، دستوری، منعطف و قابل حمل است. باید بدانید مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زبان C++ را از C متمایز می‌کند، یکی ساختار شی‌گرایی و دیگری استفاده از کلاس است. علاوه بر این، زبان C++بیشتر نزدیک به زبان سطح بالاست. با سی شارپ، نوه‌ی خانواده‌ی سی آشنا شوید C# یک زبان چندمنظوره و شی‌گراست.

اولین بار شرکت مایکروسافت این زبان کاربردی را وارد دنیای برنامه‌نویس‌ها کرد. زبانی که سال به سال و نسخه به نسخه به‌روز می‌شود و قابلیت‌های جدیدی پیدا می‌کند. بی دلیل نیست که در فهرست انجمن TIOB، زبان سی شارپ توانسته در بین این همه زبان برنامه نویسی رتبه چهارم را به دست بیاورد. C# یک زبان سطح بالاست که برای شروع آموزش برنامه نویسی سی شارپ انتخاب بسیار مناسبی است. چون زبانی قدرتمند، فراگیر و کاربردی است که یادگیری‌اش نسبتاً آسان است. به همین خاطر می‌توانید به کمکش خیلی زود کدنویسی را شروع کنید

زبان برنامه نویسی C#

در این بخش از سفر قصد دارم که یکی از اعضا خانواده محبوب و البته صاحب قدرت در دنیای برنامه نویسی را به شما معرفی کنم. پس اگر قصد دارید از نفوذ و قدرت این خانواده در دنیای برنامه نویسی برای پیشرفت و ترقی خود استفاده کنید باید بگویم که ابتدا باید آن‌ها را به خوبی بشناسید و یکی از آن‌ها را به عنوان دوست و همراه خود در این سفر انتخاب کنید. نام این عضو از خانواده C ،C# است که به عنوان پسر جوانتر این خانواده از او یاد می‌شود. اما جوانی این زبان به مفهوم خامی و ضعیف بودن آن نیست بلکه این پسر جوان توانسته است از تمام خصوصیات و تجارب پدر و برادر بزرگتر خود یعنی C و C++ به بهترین شکل الگو بگیرد و استفاده کند تا امروزه به عنوان یکی از قدرمندترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته شود.

C# یک زبان برنامه نویسی شی گرا و سطح بالا است که توسط مایکروسافت در سال 2000 ساخته شده است. شاید در ابتدا C# از لحاظ ساختاری خیلی به C++نزدیک بود اما کم کم راه خود را از آن جدا کرد و توسعه یافت، تا جایی که تفاوت‌های آنها بیشتر و بیشتر شد تا به امروز که می‌توان ادعا کرد که اگر شما C# را به عنوان زبان برنامه نویسی خود انتخاب کنید، میتوانید از آن به عنوان یک میانبر به دنیای برنامه نویسی استفاده کنید چرا که C# این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در حوزه‌های مختلف نرم‌افزاری از جمله ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی، ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS ، برنامه نویسی وب وحتی نرم افزارهای دسکتاپی برنامه نویسی کنید.

بدون شک در صدر لیست زبان‌هایی قرار دارد که برای داشتن یک شغل خوب، باید در سال جدید آموخت. این زبان به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی که باید آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی آموخت، انتخاب و پذیرفته شده است. استفاده از زبان پایتون و توسعه برنامه با بهره‌گیری از آن ساده است. از پایتون به طور گسترده‌ای برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود. «یوتیوب» (YouTube)، «اینستاگرام» (Instagram)، «پینترست» (Pinterest)، «سروی‌مانکی» (SurveyMonkey) از جمله پروژه‌های بزرگی هستند که با زبان پایتون ساخته شده‌اند. پایتون دارای «کتابخانه‌های» (Libraries) پشتیبان خوب و جامعه توسعه‌دهندگان بزرگی است.

پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون یک نقطه آغاز خوب برای افراد تازه‌کار فراهم می‌کند. بنابراین، به افرادی که به دنبال شغل خوبی هستند، قطعا یادگیری این زبان توصیه می‌شود. استارتاپ‌های زیادی از پایتون به عنوان زبان اول و اصلی خود به ویژه برای بک‌اِند استفاده می‌کنند و این امر فرصت خوبی را برای برنامه‌نویسان فول-استک پایتون فراهم می‌کند. در زیر یک برنامه ساده «سلام دنیا!» یا همان «Hello World!»

جاوا اسکریپت، زبان همه فن حریف برنامه‌نویسی

جاوااسکریپت یک زبان تفسیری و سطح بالا است که اولین بار توسط شرکت netscape و با نام Livescript به جمع زبان‌های برنامه نویسی پیوست. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های یادگیری جاوااسکریپت این است که به راحتی می‌توانید از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های قدرتمندی مثل Nodejs، React، React Native و Electron استفاده کنید. چراکه همه‌ی این فریم‌ورک‌های قدرتمند مبتنی بر زبان جاوا اسکریپت هستند.

علاوه بر این اگر به زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS مسلط شوید مطمئناً یادگیری جاوااسکریپت برایتان ساده‌تر خواهد شد. قدرت و کاربردهای فراوان جاوا اسکریپت، این زبان را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل کرده است. شاید بپرسید: آیا جاوا و جاوا اسکریپت شباهتی با هم دارند؟ این تشابه اسمی ممکن است خیلی‌ها را به اشتباه بیاندازد. اما باید بدانید که این دو زبان کاملاً متفاوت هستند و جز تشابه اسمی، از نظر مفهومی و ساختاری هیچ شباهتی به هم ندارند.

زبان برنامه نویسی پی اچ پی

پی اچ پی، یک زبان اسکریپتی است که پایه و اساس آن برای طراحی صفحه های وب می باشد. فریمورک های قدرت مندی همچون لاراول و سیمفونی در این زبان وجود دارد. این زبان یکی از زبان های متن باز و رایگان است که پشتیبانی خوبی دارد. همان طور که طرفداران زیادی دارد، منتقدینی هم دارد که ادعای پایین بودن سرعت اجرا و نامرتب بودن نوع کد نویسی می کنند. این زبان رفته رفته توسعه پیدا کرد و اکنون توانسته بسیاری از ایرادات خود را رفع کند و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

پی اچ پی تمام تمرکز خود را بر روی بهینه سازی کد نویسی و بالا بودن سرعت اجرا گذاشته است. اگر شما به طراحی وب علاقه مند هستید پی اچ پی بهترین انتخاب برای شماست زیرا زبان پی اچ پی را یکی از زبان های برنامه نویسی تحت وب معرفی کرده اند. بیشتر سایت های ایران و دیگر کشور ها با زبان پی اچ پی نوشته شده است. همین امر یک فرصت مناسب برای شماست که اگر پی اچ پی را فرا گیرید می توانید به سرعت وارد بازار کار شوید.


زبان برنامه نویسی سوئیفت

سوئیفت یک زبان کامپایلری است که به منظور توسعه ی نرم افزار های اپل در سال 2014 ساخته شده است. شرکت اپل به منظور سهولت در برنامه نویسی و جلوگیری از خطاهای احتمالی این زبان را طراحی کرده و توسعه داده است. همچنین زبان سوئیفت طوری طراحی شده است که بتوانید زبان هایی مثل c و objective_c را همراهی کند.

همین ویژگی سبب شد این زبان در بین محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جای بگیرد. بنابراین اگر شما قصد دارید نرم افزار هایی مبتنی بر سیستم عامل اپل را فرا گیرید می توانید زبان سوئیفت را یاد بگیرید و فعالیت کنید. شما اگر این زبان های برنامه نویسی یا زبان های دیگر مانند: سی پلاس پلاس، جاوا، روبی را یاد داشته باشید می توانید هم در شرکت های کامپیوتری استخدام شوید و کار کنید و هم در سایت های کسب و کار و فریلنسری مانند HiWork ثبت نام کنید و کسب درآمد کنید.

گو(Go)، سگ آبی محبوب برنامه‌نویس‌ها

گو یک زبان چندمنظوره، متن باز، شی‌گرا و سطح پایین است. خوب است بدانید که کلمه‌ی گولنگ (Golang) از عبارت Go Language گرفته شده است اما دوروبری‌ها ترجیح می‌دهند این زبان را «گو» صدای بزنند. شما هم می‌توانید به همین اسم صدایش کنید. این زبان برنامه نویسی در سال 2009 به صورت آزمایشی و در سال 2012 به طور رسمی توسط گوگل به دنیا معرفی شد. یک زبان مدرن که برای پاسخگویی به نیازهای روز برنامه‌نویس‌ها طراحی شده است.

برای اینکه بهتر این زبان را بشناسید باید بگوییم که زبان Go، قدرت و سرعت زبان C و سادگی پایتون را با هم ترکیب کرده است و به‌این‌ترتیب توانسته طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها را پوشش دهد. گو همچنین قدرت بالایی در زمینه‌ی علوم داده‌ای (Data science) دارد و فریم‌ورک‌های زیادی مثل Beego و Revel را در اختیار برنامه‌نویس‌ها قرار می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، یوتیوب، BBC، Soundcloud، Feedbbks، Airbrake و بسیاری دیگر برای توسعه‌ی سیستم‌های بک‌اند از این زبان متن‌باز استفاده می‌کنند. البته علاوه بر توسعه‌ی بک‌اند، گو در زمینه‌ی وب، سرور و شبکه هم کارایی دارد.

اکتبر 11, 2020

0 پاسخ به "انواع زبان های برنامه نویسی"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *