راهنمای کامل برای عکاسی پرتره و انواع آن

بررسی و راهنمای کامل برای عکاسی پرتره و انواع آن در این پست قرار داده شده است. همانطور که می دانید عکاسی پرتره یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع عکاسی محسوب می شود. زیرا افراد به صورت طبیعی تمایل دارند از دیگران و یا از خود سلفی تهیه کنند.

علاوه بر این، گرفتن عکس از دیگران می تواند یک راهکار عالی برای افزایش مهارت عکاسی باشد. در نظر داشته باشید مردم همه جا حضور دارند و از دیدن عکس های خود لذت می برند! به شرط اینکه عکاسی را خوب انجام دهید!

عکاسی پرتره نیازمند ابزراهای پیچیده نیست و فقط با داشتن یک دوربین و سوژه مناسب می توانید شروع کنید. البته به یاد داشته باشید سوژه شما می تواند افراد دیگر، خود شما و یا حتی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه باشند. اما این مهارت نیازمند تلاش مداوم و تمرین است. اگر شما بدون آموزش قبلی به صورت خودآموز می خواهید عکاسی پرتره را شروع کنید زمان زیادی را باید صرف این کار کنید و انتظار بازدهی زود و سریع نداشته باشید. اما اگر در دوره های حرفه ای و پیشرفته عکاسی شرکت کنید می توانید در مدت زمان کمتر با آزمون و خطای کمتر این مهارت را یاد بگیرید. اگر شما نیازمند آموزش و یادگیری در زمینه عکاسی هستید می توانید در دوره های کلاس آموزش عکاسی در اصفهان شرکت کنید و مدرک معتبر بین المللی دریافت کنید.

عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره هنر گرفتن تصاویری است که اصلی‌ترین موضوع آن انسان یا گروهی از افراد است. در این نوع عکاسی، هدف اصلی به تمرکز بر روی شخص یا اشخاص و بیان ویژگی‌ها، احساسات، شخصیت و هویت آن‌ها می باشد.معمولاً در عکاسی پرتره، نوردهی، زاویه دید، انتخاب پس‌زمینه و بیان احساسات و شخصیت فرد مهم هستند. این نوع عکاسی می‌تواند در استودیوهای حرفه‌ای یا  در فضای باز انجام شود و معمولاً برای عکس‌های پروفایل، عکس‌های خانوادگی، عکس‌های هنری یا مدلینگ به کار می‌رود.

عوامل موثر برای ایجاد عکس پرتره عالی

برخی از عوامل و رعایت نکات می توانند عکاسی پرتره شما را برتر و عالی کنند.

  • نوردهی مناسب: استفاده از نور طبیعی یا نور مصنوعی به گونه‌ای که نرم و متعادل باشد می‌تواند بسیار مهم باشد. نوردهی مناسب می‌تواند ویژگی‌ها را به طور ملموس تر و زیباتر در عکس نشان دهد. نور می تواند تفاوت بزرگی در نحوه ظاهر شدن یک عکس ایجاد کند و به معنای واقعی کلمه می تواند یک عکس را ایجاد یا خراب کند. بازتابنده، نور LED یا نور فلاش/استودیو واقعا می تواند به ایجاد عکس های جذاب کمک کند. اما اگر شما می خواهید از نور طبیعی برای عکس خود استفاده کنید باید زمان دقیق و مناسب دقت داشته باشد.

  • زاویه دید مناسب: انتخاب زاویه‌های مناسب برای عکس‌برداری می‌تواند کار را عالی کند. زیرا زاویه‌های مختلف می‌توانند احساسات و جوانب مختلف را به نمایش بگذارند.
  • پس‌زمینه: یک پس‌زمینه ساده و یا مناسب می‌تواند به برجسته کردن شخص یا افراد در عکس کمک کند تا بیشتر متمرکز شوند و شخصیت آن‌ها بهتر بیان شود.
  • استفاده از عدسی و تنظیمات دوربین: انتخاب عدسی مناسب و تنظیمات دوربین شامل دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ISO نیز بسیار مهم هستند و باید با دقت تنظیم شوند.
  • ارتباط با مدل یا فرد مورد عکاسی: توانایی برقراری ارتباط خوب با فرد یا مدل مورد عکاسی نیز بسیار مهم است. ایجاد یک محیط دوستانه و راحت می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.
  • تمرکز بر جزئیات: به دقت توجه به جزئیات از قبیل عبور مو، انتخاب لباس‌ها و جزئیات ظاهری دیگر می‌تواند به ایجاد یک عکس پرتره عالی کمک کند.
  • خلاقیت و ابتکار: استفاده از خلاقیت در چیدمان، نورپردازی و رویاپردازی می‌تواند عکس‌هایی بی‌نظیر و جذاب ایجاد کند.
  • پرداختن به جزئیات پس از عکاسی: پس از گرفتن عکس، استفاده از نرم‌افزارهای ویرایشی برای بهبود جزئیات، رنگ‌ها و نوردهی می‌تواند عکس را به سطح بالاتری از زیبایی برساند.
  • رعایت کادربندی و ترکیب بندی: قانون یک سوم جایگزین عالی برای عکاسی از سوژه در مرکز کادر است. مراقب عوامل حواس‌پرتی در پس‌زمینه باشید و تا زمانی که دلپذیرترین کادربندی را پیدا نکرده اید عکس نگیرید. باید برای پیدا کردن این مورد با سوژه خود کار کنید تا موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام بهترین عکس را ارائه می کنند.
  • تمرکز – روی چشم ها: طبیعی است که هنگام صحبت با کسی به چشمان آن نگاه کنیم و در مورد عکاسی پرتره هم همینطور است. ما به سمت چشم ها کشیده می شویم. به همین دلیل مهم است که در عکاسی تمرکز بر چشمان سوژه داشته باشیم. با استفاده از سیستم های فوکوس خودکار تشخیص چشم این کار برای شما آسان تر می شود.
  • تعریف موضوع مناسب: اینکه شما بتوانید موضوع مناسبی برای عکاسی پرتره انتخاب کنید مهم است.
  • ایجاد لحظه های صادقانه: ژست گرفتن برای عکس ایرادی ندارد، اما ثبت لحظات طبیعی و صادقانه راه دیگری برای نزدیک شدن به عکاسی پرتره است که واقعاً می تواند پرتره های شما را ارتقا دهد. به بیان ساده تر عکاسی از سوژه در مکانی که در آن راحت است یا با وسایلی که برای آنها مهم است.

پس زمینه در عکاسی پرتره چگونه باشد؟ 

محو کردن پس‌زمینه می‌توانند به شما کمک کنند پرتره‌ای ایجاد کنید که تصویر برجسته تر شود. اما این همه چیز نیست!اگر می‌خواهید با تاری پس‌زمینه بازی کنید، استفاده از لنز با دیافراگم باز «باز» به شما کمک می‌کند، با f/1.8 پس‌زمینه تارتری نسبت به f/2.8 یا f/4 ایجاد می‌کند.

انواع عکاسی پرتره 

موضوعات عکاسی پرتره بسیار گسترده هستند و می‌توانید بر اساس علاقه‌ها، محیط، یا هدف خاصی که دارید، موضوعات متنوعی را انتخاب کنید. این موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پرتره به سبک سنتی

پرتره سنتی یا «هد شات» عمدتاً در استودیویی گرفته می‌شود که در آن کنترل کاملی بر نور و پس‌زمینه دارید، با یک فلاش استودیویی می‌توانید از دیافراگم‌های کوچک‌تر استفاده کنید. در این روش بیشتر روی سوژه فوکوس می شود و عکس‌های زیبا، واضح و با جزئیات تولید می شوند.

بعد از گرفتن عکس باید تصاویر ویرایش شوند تا هرگونه عیب و  نقص از بین بروند. اگر برای مد یا پرتره مدل‌ها عکاسی می‌کنید، هر فردی ممکن است نیازها و انتظارات متفاوتی در مورد میزان ویرایش یا روتوش که می‌خواهد برای تصویر اتفاق بیفتد داشته باشد.

  • پرتره های سبک زندگی / طبیعی / محیطی

در این سبک یعنی عکاسی کردن از سوژه در محیط طبیعی خود یا زندگی کردن در زندگی خود است. این می تواند واقعی باشد یا برای به تصویر کشیدن یک “سبک زندگی” خاص باشد و می تواند به تصویر شخصیت و جذابیت بیشتری نسبت به استفاده از یک پس زمینه خالی بدهد. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عکاسی در محیط طبیعی سوژه، به‌ویژه در فضای باز یا داخل خانه، تکیه بر نور خورشید که باید به دقت انتخاب شود.

برای حل این مشکل می توانید از چند لوازم جانبی ساده استفاده کنید. این مساله به ویژه برای اضافه کردن نور اضافی مفید است. این وسایل می توانند یک بازتابنده کوچک یا نور LED باشند. ممکن است لازم باشد جابه جایی در نقاط مختلف داشته باشید تا بتوانید پس‌زمینه‌های بالقوه یا بهترین مکان را با بهترین شرایط نوری پیدا کنید.

  • پرتره های گروهی – خانواده / گروه / زوج / دوستان

عکس های گروهی می توانند در قالب زوج‌ها، خانواده‌ها، همکاران و گروه‌های دوستان عاشق حضور در عکس‌ها با هم باشند. برخی ممکن است به طور طبیعی دور هم جمع شوند و خود را در یک قاب طبیعی قرار دهند، اما به احتمال زیادشما باید آنها را راهنمایی کنید تا مطمئن شوید هر کدام از آنها به بهترین شکل ممکن قرار گرفته اند.

مهم ترین نکته در این سبک این است که شما باید اکنون همه سوژه ها را در فوکوس نگه دارید و برای این کار، ممکن است نیاز به تنظیم دیافراگم تا f/4 یا بیشتر داشته باشید. همچنین ایده خوبی است که چندین عکس بگیرید تا مطمئن شوید هیچ کس پلک نمی‌زند.

  • پرتره رویداد و عکاسی رویداد

رویدادها می توانند سرگرم کننده باشند، اما در عین حال می توانند کار سختی نیز باشند. در چنین شرایطی اگر به نور اضافی مانند فلاش متکی هستید، باید مطمئن شوید که باتری شما به طور کامل شارژ شده است و همین امر در مورد دوربین شما نیز صادق است. زیرا شما نمی توانید مراسم اهدای جوایز یا رویدادی ورزشی و … را متوقف کنید و از مردم بخواهید که تا زمانی که باتری خود را تعویض می کنید منتظر بمانند! علاوه بر این، لازم است از شرایط نور آگاه باشید و در صورت امکان نور اضافی را به همراه داشته باشید.

  • پرتره های سلفی یا «سلفی»

برای پرتره های سلفی می توانید دوربین خود را روی سه پایه تنظیم کنید و اگر دوربین به شما اجازه می دهد آن را از راه دور کنترل کنید و شروع به عکس گرفتن از خود کنید. از طرف دیگر، می توانید از ویژگی تایمر خودکار دوربین استفاده کنید یا از کابل رها کردن از راه دور استفاده کنید.

استفاده از برنامه کنترل از راه دور دوربین، اتصال به وای فای دوربین است، و سپس می‌توانید هنگام گرفتن عکس (عکس‌ها) خود را در گوشی هوشمندتان ببینید. به این ترتیب می توانید بهترین زاویه، بهترین ظاهر  و بهترین نور را پیدا کنید و عکس مطلوبی داشته باشید.

  • جشنواره ها و پرتره های موسیقی

همواره جشنواره‌ها مکان فوق‌العاده‌ای برای عکس گرفتن از مردم هستن – اغلب شخصیت‌های زیادی وجود دارد، و بسیاری از مردم تلاش زیادی برای لباس‌های فانتزی می‌کنند، همچنین اغلب از گرفتن عکس‌هایشان بسیار خوشحال هستند. اگر از این نوع عکاسی لذت می برید و می توانیداین سبک را برای تمرین انتخاب کنید، حتی ممکن است متوجه شوید که این سبک گزینه مناسب و بالقوه برای کار باشد.

  • پرتره کودکان

عکاسی از کودکان می‌تواند بازی‌های رنگارنگ و شادی آن‌ها را به تصویر بکشد. علاوه بر این، عکاسی کودکان می تواند به عنوان یک کسب و کار درآمدی پر پتانسیل هم باشد.

  • پرتره هنری یا فانتزی

با استفاده از لباس‌ها، گریم و پس‌زمینه‌های خاص می‌توانید عکس‌های هنری و جذابی ایجاد کنید.

  • پرتره حیوانات

عکاسی از حیوانات خانگی یا حیوانات وحشی نیز می‌تواند بسیار جالب باشد.

  • پرتره مدلینگ

اگر قصد دارید در حوزه مدلینگ فعالیت کنید، عکاسی پرتره مدلینگ می‌تواند موضوعی جذاب باشد. امروزه این سبک بسیار پیشرفته و پرطرفدار شده است. بیشتر تبلیغات در زمینه مد و فشن با این سبک عکاسی معرفی می شوند.

  • پرتره در فضای باز

گرفتن عکس پرتره در محیط‌های طبیعی و باز می‌تواند به تنوع و جذابیت عکس‌ها افزوده و زمینه‌های زیبایی ایجاد کند.

منبع : amateurphotographer.com

ژانویه 10, 2024

0 پاسخ به "راهنمای کامل برای عکاسی پرتره و انواع آن"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *