چگونه می‌توانیم یک برنامه نویس باشیم؟

اگر به حرفه‌ی برنامه نویسی علاقمند شدید برای شروع باید ابتدا حوزه‌ی برنامه نویسی و هدف خود را از اینکار مشخص کنید. برای انجام این کار، مطالعه مقاله‌ی زیر بسیار مفید خواهد بود انواع حوزه‌های برنامه‌نویسی
سپس به سراغ یادگیری یک زبان برنامه نویسی بروید. با یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانید یاد بگیرید چگونه از کامپیوتر خود برای پردازش و اجرای کدها استفاده کنید.

برای شروع کار باید تصمیم بگیرید تو چه حوزه ای میخواهید وارد شوید و برنامه نویسی کنید. میدانید که برنامه نویسی بیشتر از اون چیزی که فکرش را می کنید گسترده است و هر کس بهتره بجای اینکه تو همه حوزه ها دست ببرد ، فقط توی یک حوزه خاص و شاید بهتر باشه بگیم یک زبان برنامه نویسی خاص متخصص باشد. این رو به عنوان یک اصل پایه و مهم در نظر داشته باشید.

برنامه نویسی در کجا کاربرد دارد ؟

اگر می‌پرسید برنامه نویسی در کجا کاربرد دارد؟ بهتر است بگویم همه جا! امروزه تمامی سیستم‌هایی که اندکی هوشمند به نظر می‌رسند برنامه‌نویسی شده‌اند! به گوشی موبایل خود نگاه کنید. برای تمام فعالیت‌هایی که این گوشی انجام می‌دهد (فرستادن پیام، گرفتن عکس، پخش ویدیو و…) برنامه‌ای نوشته شده است. تک تک نرم‌افزار‌هایی که در آن نصب کرده‌اید توسط برنامه نویس‌ها کدنویسی شده است. حتی ماشین لباسشویی، یخچال‌های هوشمند هم دارای برنامه‌هایی هستند که از قبل طراحی شده‌اند. پس با در نظر گرفتن این نکات می توان متوجه شد که برنامه‌نویسی علمی است که در تمامی علوم و صنایع دیگر به کاربرده می‌شود.

برنامه نویسی دسکتاپ در واقع برنامه نویسی تمام برنامه های کاربردی که توی کامپیوتر ها میتوان نصب و اجرا شود رو شامل می شود. مانند نرم افزارهای انبار داری، حسابداری، اتوماسیون های اداری و امثال این ها… در این حوزه می شود برای سازمان ها، شرکت ها برنامه نوشت، اما چون اکثرا سازمان ها با شرکت های بزرگ برنامه نویسی قرارداد دارند شما میتوانید به عنوان یک برنامه نویس در یکی از این شرکت های برنامه نویسی کار کنید و حقوق ماهیانه دریافت کنید. همچنین میتونید برای خودتان یک پروژه های کوچیک را بنویسید و بفروشید که این کار هم درآمد و آینده اش کاملا نامشخص است. در حال حاضر داشتن یک شغل مناسب در این حوزه کمی سخت است اما همیشه کار برای افراد خلاق و متخصص وجود دارد.

نسل های زبان های برنامه نویسی

با توجه به مطالعات پیشین در زمینه روند توسعه ابزارهای برنامه نویسی، می توان این ابزارها را به چند نسل مختلف تقسیم بندی کرد؛

نسل اول

در سالهای دهه 1950 برنامه نویسی کامپیوترهای اولیه توسط تغییر سیم ها و تنظیم هزاران کلید و سوییچ انجام میشد. در برخی موارد این تنظیمات بر روی کاغذهای طومار گونه و یا کارت های سوراخشده نوشته می شدند که به کامپیوتر می گفتند چه کاری را (What)، به چه صورت (How) و در چه زمانی (When) انجام دهد.
به منظور اجرای یک نرم افزار، برنامه نویس باید اطلاعات جامع و کاملی از کامپیوتر موردنظر می داشت. یک اشتباه کوچک منجر به شکست در کل برنامه کامپیوتری میشد.

نسل دوم

در این دوره افراد به دنبال ابزارهای سریعتر و راحتتری برای برنامه نویسی بودند. نتیجه این تلاشها تولد نسل دوم زبان های برنامه نویسی در اواسط دهه 1950 شد. در این نسل از نمادها به جای دستورات صفر و یک استفاده می شد.

نسل سوم

در اواخر دهه 1950 مفسرهای زبان های طبیعی و کامپایلرهای پا به عرصه ظهور گذاشتند. قدیمیترین زبان برنامه نویسی این نسل FORTRAN است که در سال 1953 توسط IBM ساخته شد. در سال 1959 زبان برنامه نویسی COBOL به منظور استفاده در دنیای نرم افزارهای تجاری عرضه گردید.
زبانهای سطح بالای برنامه نویسی مانند BASIC ، PASCAL ، ALGOL ، PL/I و C در این دوره معرفی شدند.

نسل چهارم

زبانهای این نسل برنامه نویس را قادر می سازند تا کارهای سطح بالاتر و بیشتری را توسط کد کمتری انجام دهد. هر دستور از زبانهای این نسل معادل صدها دستور از زبانهای نسل سوم است. برنامه هایی که توسط این زبانهای نوشته می شوند، نیاز به یک محیط سخت افزاری خاص و امکانات خاص برای اجرا شدن دارند. در دهه 1990 درخواست ها برای استفاده از این زبانها بسیار زیاد شد و کمپانی هایی مانند Oracle و SUN تلاشهایی در این زمینه انجام دادند.

نسل پنجم

این نسل از زبانهای برنامه نویسی هنوز در مرحله تئوری هستند و تا به امروز نمونه عملی از آنها ساخته نشده است. بسیاری از تلاشها به دلیل محدودیت سخت افزارها، عملیاتی نشده اند. استفاده از زبان طبیعی و روزمره برای تفهیم کارها به کامپیوترها از ویژگی های بارز این نسل به شمار می رود. استفاده از شبکه های عصبی و هوش مصنوعی و همچنین استفاده از Agent ها به منظور انجام کارها در کامپیوتر از دیگر ویژگی های این نسل از زبان ها هستند.
زبانهای برنامه نویسی از دیرباز تا کنون توسعه یافته اند. از سیم کشی کامپیوترها تا زبانهای سطح بالای نسل سوم و چهارم. این گامها هر کدام ابزارها و امکانات جدیدتر و بهتری را در اختیار برنامه نویسان قرار دادند و به طبع آن نرم افزارهای کامپیوتری نیز بهتر و پیشرفته تر شدند.

برنامه نویسی و تولید نرم افزارهای امروزی حاصل دسترنج ساعتها تفکر و تلاش این اشخاص است. همانطور که قبلا توضیح داده شد کامپیوترهای امروزی از لحاظ سخت افزاری بسیار ساده طراحی می شوند و این نرم افزار است که با ترکیب این اعمال می تواند کارهای بزرگتر و پیچیده تری را به انجام برساند. به موازات بهبود زبان و ابزارهای برنامه نویسی، توقع از نرم افزارها نیز بالاتر رفته است. امروزه نرم افزارها خدمات بسیاری را باید ارائه دهند. هر یک از خدمات باید به صورت کامل، با دقت بالا و سریع ارائه گردد تا بتواند توقع مخاطب را تامین کند. هر نرم افزار امروزی برای انجام یک کار ممکن است به صدها یا هزاران خط دستورات نیاز داشته باشد.

برنامه نویسی وب از طراحی وب سایت ها تا نوشتن برنامه های تحت وب را شامل می شود. برنامه نویسی در این حوزه بسایر لذت بخش است. کارهای که شما در این حوزه انجام میدهید را خیلی ها میبینند. شما می توانید به راحتی برای خودتان و یا بسیاری از شرکتها کار کنید. هرچند در حال حاضر تقریبا هر سازمان، شرکت و شخصی یک وب سایت دارد و همچنین تعداد برنامه نویسان این حوزه خیلی زیاد هست اما برنامه نویسان وب با استفاده از خلاقیت و پشتکار می توانند براحتی در هرکدام از شرکت ها یا سازمان ها مشغول به کار شوند.

برنامه نویسی موبایل شامل برنامه نویسی نرم افزارهایی می شود که در گوشی های موبایل و تبلت ها می توانید نصب و اجرا کنید. در حال حاضر برنامه نویسان موبایل آینده خیلی خوبی دارند. شما در این حوزه خیلی می توانید پیشرفت کنید و چون قطعا در طی چند ساله آینده دنیا به سمت موبایل پیش خواهد رفت، هر شرکت یا سازمان یک اپلیکیشن خاص خودش را که روی موبایل نصب می شود خواهد داشت. پس شما میتونید به عنوان یک برنامه نویس موبایل در شرکتهای برنامه نویسی یک حقوق ماهیانه نسبتا خوب داشته باشید و اگرهم بخواهید بصورت مستقل کار کنید با داشتن ایده های خوب درآمد خوبی خواهید داشت.

آموزشگاه صدر اندیشه

آموزشگاه صدراندیشه با بیش از 30 سال سابقه درخشان زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور با داشتن تیم حرفه ای و با تجربه‌ توانسته بهترین آموزش های مناسب کسب و کار و ارتقا مهارت را برای هنرجویان ارائه دهد.

اینستاگرام صدر اندیشه

آدرس: اصفهــــان بر خیابان محتشم کاشانـی روبروی کوچه 42 – پلاک 15 – آموزشگاه فنی و حرفه ای صدر اندیشه

شماره تماس: 0993383168003136296732