اگر شما هم به هنر عکاسی علاقمند هستید و دوست دارید برترین دوره عکاسی را یاد بگیرید. پیشنهاد میکنم حتماً هدف خود را مشخص کنید. و بعد به دنبال افراد با تجربه و تجهیزات مود نیاز بروید.
برای آفرینش یک اثر زیبا نیازمند مؤلفه های هستیم که بسیار قابل توجه اند. این مولفه ها می توانند چیز ها متفاوتی باشند، شاید یک سوژه ی خوب یا یک دوربین با کیفیت. گاهی ممکن است با دوربینی گران قیمت عکسی گرفته شود که کیفیت خوبی را دارا نباشد. بالعکس گاهی با دوربین های معمولی می توان شاهد خلق شاهکار های بی نظیری بود. از آنجایی که ما به گرفتن عکس های خوب در امور مختلف نظیر ثبت حوادث و وقایع ، زمینه های مختلف علمی نیازمندیم ، باید نحوه صحیح استفاده از آنها را یاد بگیریم و آن را به کار بگیریم .هدف این تحقیق بر مبنای کلی عکاسی خوب و حرفه ای در اهداف مختلف می باشد.
مانند تمامی فرمهای هنری عکاسی حرفه ای هم یک موضوع درونی است و ممکن است عکسی که برای یک نفر جالب است برای دیگر افراد جالب نباشد. اما چند مفهوم وجود دارد که عکاسها را برای تصمیمگیری درمورد روش گرفتن یک عکس راهنمایی میکنند. این مفاهیم که به عنوان مبانی عکاسی حرفه ای شناخته میشوند، کمک میکنند ما ویژگی های یک عکس خوب را بشناسیم و بتوانیم عکسهای خیلی خوبی بگیریم.
عکس های شما باید به اصول پابند بوده تا بتوانند یک عکس خوب به شمار بیایند. یکی از اصول مهم در گرفتن یک عکس به صورت حرفه ای، خط افق سالم است. خط افق در عکس ها (یعنی جایی که از دید ما آسمان و زمین پیوند خورده اند) باید در یک سوم قاب یا در بعضی مواقع در یک چهارم قاب باشد . یعنی یا آسمان یک سوم عکس رادر بر گیرد و یا زمین ؛ یا اینک آسمان یک چهارم عکس باشد یا زمین. البته در بعضی عکس های خاص با تکنیک های متفاوت و غیرکلی این اصول لحاظ نمی شود.
در مرحله اول کش محافظ دوربین را سه دور ، دور دست چرخانده تا مانع از آسیب دیدگی دوربین در هنگام افتادن از دست شود. سپس دست چپ را زیر لنز* به طوری که هیچ گونه فشاری به لنز وارد نشود ، گذاشته و دست راست را مانند شکل مقابل در کناره ی دوربین میگذاریم.
ترکیببندی هنر انتخاب عناصری است که باید داخل یک عکس باشند (یا نباشند). انتخاب اینکه کدام قسمت از صحنه را نمایش دهید و روی چه عناصری تمرکز داشته باشید، تماما به ترکیببندی مرتبط هستند. ترکیببندی خوب با سوژه و یا تمرکز اصلی عکس شروع میشود. برخی اوقات اینکه یک سوژه چطور داخل عکس قرار گرفته است مهمتر از این است که سوژه چه چیزی است.زیرا این موضوع قرار دادن سوژه در وسط قاب تقارن و الگوی عکس را نشان میدهد. چرخاندن دوربین به گونهای که سوژه در یک طرف قاب قرار بگیرد باعث میشود توجه بیننده به تمام عکس جلب شود.
قسمت منوئال همه دوربین ها به شکل اختصاری (ام) در انگلیسی نوشته می شود اما بعضی دوربین ها این قسمت را دارا نیستند. مهم تری
دیافراگم ، یک قسمت تاثیرگذار در عکاسی هنری است. دیافراگم میزان نور وارده به عدسی دوربین را تنظیم و ترمیم نموده و آن را در راستای رسیدن به اصول عکاسی حرفه ای می پیمایاند. شباهت هایی بین این قسمت و شاتِرِ دوربین وجود دارد؛ اما باید این را دانست که دیافراگم میزانِ نوردهی و شاتِر میزانِ نوردهی در اَزمَنه ای معین و مختلف را بر عهده دارد. دیافراگم را با واحدی به نام (اف در انگلیسی) شمارش می کنند.
دیافراگم در واقع دریچه ای در لنز دوربین است که با باز و بسته شدن نور را زیاد وکم می کند. عکس هایی که شاتِر و دیافراگم دخالتی در آنها نداشته اند بسیار عکس های سخیفی هستند. مثل این عکس که بدون این دو قسمت یک عکس خوب به شمار نمی آید. این عکس اولین عکس دنیا است که دانشمندی که دوربین را کشف کرد ، آن را به طرفی امتحانی چرخاند و این عکس را ناگهانی گرفت.
استفاده هم زمان از این دو عنصر عکاسی سبب شده چند کاربرد جدید پدید آید که عبارتند از :
هر گاه میزان شاتِر و دیافراگم را به اندازه کافی کم کنیم ، (یعنی شاتِر را کم کرده و دریچه دیافراگم را باز گذاریم) خاصیتی در عکس به نام سیلوئِت پدید می آید. هرگاه میزان شاتِر را زیاد و میزان دیافراگم را کم کنیم قابلیتی به نام فِریز ساخته می شود. این دو قابلیت در فیلم هم وجود دارد و کار های آن فقط به عکاسی ختم نمی شود.
اگر در استفاده هم زمان از شاتِر و دیافراگم ابزاری به نام سیلوئِت را پدید آید ؛ شما میتوانید عکس های ضد نور بگیرید. عکس های ضد نور عکس هایی اند که یک منبع نور بزرگ اشیاء را در عکس سیاه رنگ می کند. حال این منبع نور می تواند خورشید ، یک لامپ ، مهتاب و باز تاب یک نور در آینه باشد.
با منجمد کردن عکس ها می توان آنها را به گونه ای بهتر جلوه داد. در واقع این ابزار از استفاده هم زمانِ شاتِر و دیافراگم پدید آمده است. منجمد کردن عکس می تواند در عکسی از آب ، بخار آب ، گرد وغبار ، شبنم ، ایستادن در هوا به مدت چندثانیه و بارش باران باشد. این نوع عکس ها بیشتر در ثبت وقایع صورت می گیرند.
برای اینکه عکس هایی که از چیز های کوچک گرفته می شود واضح تر و جذاب تر برای بیننده اش باشد ؛ از قسمت عکاسی ماکرو استفاده می کنیم. ماکرو عکس ها را از آنچه هستند ، بزرگتر نمایش می دهد. این قسمت برای سوژه هایی همانند مناظر طبیعی و عکس های خانوادگی ساخته نشده است بلکه از آن برای سوژه هایی چون حشرات ریز، بلور های ریز یخ و برف ، دوده های هوا و قطرات آب استفاده می کنند.
عکاسی است که از شمایل اشخاص و افراد مختلف از دیدگاهی متفاوت برآورد می گردد. این نوع عکس ها موضوعات متفاوتی را دارا هستند.همانند عکس هایی که از زن ها و مردهای سالخورده در روستاها که در حال کار های مختلفی هستند.
هرچه بیشتر با عکاسی آزمایش می کنید، جالب تر می شود، این آسان است که به یک روال برسیم و عکس های مشابه را بارها و بارها بگیریم و هیچ چیز اشتباهی در آن وجود ندارد.این نکته مهم است که از با گذر زمان چیز های جدیدی را امتحان کنیم. به ماكرو عكسبرداري كنيد، يا تكنيك هاي نوري جديد را امتحان كنيد.
ملاقات با دیگر عکاسان یکی از بهترین راه های حفظ یادگیری و بهبود یا برای الهام گرفتن و یا برای مشاوره است.
پانوشت :
یکی از اجزای دور بین است که از چند عدسی و چند دریچه و یک آینه درجه و یک منشور درست شده است که برای بعضی از دوربین ها قابل تعویض است.
این قسمت دارای تنظیماتی است که می تواند رنگ ، نوع ، اندازه ، میزان نور و… تصویر مورد نظر را تغییر دهد تا عکس شما فاقد هر گونه بی نظمی باشد.
سولفات نقره :
عنصری است که حساس به نور بوده و هر جسمی را در روی آن قرار دهیم و به سمت خورشید بگیریم عکس آن جسم به صورت دو بعدی این ماده با ارزش می افتد.