مقدمه ای بر عکاسی مفهومی

یادگیری عکاسی مفهومی ممکن است در ابتدا عکاسی از فاجعه و ثبت تصاویر ناخوشایند به نظر برسد، اما واقعیت موضوع چیزی خلاف این نظر است. یادگیری گام به گام عکاسی مفهومی گاهی اوقات افراد را بیش از حد جذب خود می کند. برای فراگیری عکاسی مفهومی به مهارت های فنی زیادی نیاز نیست. برای موفقیت در این سبک عکاسی به استعاره های ذهنی، استعداد های هوشمندانه، ایده های خلاقانه و نگاهی متفاوت به موضوعات و مشکلات روزمره نیاز است. نکته ی مهم برای خلق تصاویر خاص و موفق مفهومی این است که باید از روش های ترکیب در عکس مفهومی بهترین بهره را برد. عکاسی مفهومی نوعی از عکاسی است که بیانگر یک ایده می باشد.

یادگیری عکاسی مفهومی

عکاس با استفاده از نشانه ها در عکاسی مفهومی سعی در انتقال پیامی به مخاطب دارد. از هر نشانه ای که استفاده می کند در نهایت ایده، باید قابل درک باشد. عکاس در این نوع عکاسی چیز های متعددی را در یک کادر جای می دهد تا ایده یا مفهوم پشت آن برای بیننده قابل فهم باشد. باید گفت که عکاسی مفهومی نسبت به سایر شاخه های عکاسی دشوارتر بوده و دلیل آن زمان زیادی است که می برد و صبر و حوصله ای است که برای گرفتن یک عکس موفق باید داشت.

عکاسی مفهومی و تاریخچه ی آن

عکاسی مفهومی یا کانسپچوال یک نوع عکاسی است که یک ایده را نشان می دهد. عکس های تصویری از زمان اختراع رسانه ای ساخته شده اند. کانسپچوال آرت به معنای هنر مفهومی می باشد، هنری که بیان معنا و مفهومی خاص، مهم ترین وجه اثر باشد، هدف فقط ارائه ی اندیشه است، خارج از هر فرم و ساختاری. عکس مفهومی یا کانسپچوال به عکسی گفته می شود که هدف عکاس از آن، معمولا بیان مفهومی خاص با کمک عناصر تصویر است. عکس مفهومی باید بیننده را به تفکر وا دارد و معمولا هدف و پیام بر اساس رای بیننده است.

عکس های همه ی دسته های عکاسی می توانند در صورت القای مفهومی خاص به بیننده در این دسته نیز قرار گیرند. در این صورت عکاسی وقتی که با خلاقیت و رگه هایی از طنز همراه شود می تواند جذاب تر و الهام بخش تر شود. این عکس ها باید برای تمام عکاسان تیزبینی که سعی خود را برای گرفتن عکس های استثنائی میکنند، با ارزش باشد. عکاسان این عکس های برجسته را با تمام، تلاش، تخیل و خلاقیتشان گرفته اند تا به ما فرصت دیدن شگفتی های عکاسی را ازچشمان خلاقانه شان بدهند. عکاسی مفهومی یک فرم پیشرفته تر از ابزار احساسات هنرمندانه است که عکاسی را در زمره ی هنرهایی مانند نقاشی، شعر، موسیقی و… در می آورد.

راهنمایی های عکاسی مفهومی

یاد بگیرید برای ساختن داستان و استفاده از آن ها در همه زمان ها ضروری است شما با مدل هایی کار کنید که مشتاق همکاری با شما هستند و احتمالا یک چشم انداز را نیز به اشتراک می گذارند.تاکید برجسته بر یک شخصیت یا احساسی بهتر است با نورپردازی چشم گیر انجام شود. بنابراین یاد بگیرید که از این ها بهره مند شوید.
گاهی اوقات کلید گفتن داستان شما، فضای مناسب است. اگر شما نمی توانید مدل پیدا کنید، خودتان باشید. این قطعا مجموعه ای از مزایا و معایب خود را دارد. فیلم ها، کتاب ها و سایر هنرهایی که دوست دارید می توانند به خوبی بهترین منبع الهام شما باشند. هیچ محدودیتی برای این که چگونه یک عکس مفهومی می تواند وجود داشته باشد، وجود ندارد.

مفهوم عکس از سوژه های عکاسی و نکات فنی موجود در عکس مهم تر است. یک عکاس مفهومی ابتدا باید مفهوم عکس خود را پیدا کند. برای این موضوع می توان از مسائل و رویکرد هایی که در زندگی روزمره و جامعه دیده می شود ایده گرفت. سپس باید ایده ی مورد نظر را در ذهن پرورش داد. از ابزار و عناصر موجود برای به نمایش گذاشتن ایده ی مورد نظر کمک بگیرید.

نماد ها و امضاها

وجود نماد ها بسیار پررنگ است وبرای پیدا کردن نماد های عکس های خود لازم نیست نگران باشید. یک جاده ی خلوت در یک صبح زود می تواند نماد عکس شما محسوب شود و داستان مورد نظر را بیان کند. هر چیزی در اطراف شما که می تواند ایده ی مورد نظر شمارا در عکس پیاده کند و از آن الهام بگیرد می تواند در عکس شما حضور داشته باشد.
هنگامی که ایده ای به ذهن شما می رسد لازم نیست از ابزار و وسایل بزرگ و یا پیچیده برای نشان دادن ایده ی خود استفاده کنید. شاید وجود یک رژ لب به تنهایی و یا وجود یک کلید بتواند تمام حرف ها و ایده های شمارا به خوبی بیان کند. برای جلوگیری از ورود عکس ها به کلیشه باید باهوش باشید. نگاه دقیق تری به محیط اطراف و استعاره های موجود در وسایل خود داشته باشید.

نماد ها در عکاسی مفهومی

ترکیب بندی

راه های بسیاری برای ترکیب و نشان دادن سبک شخصی خود در فراگیری عکاسی مفهومی وجود دارد. عکاسان مفهومی ترکیب های به کار رفته در عکس های خود را کاملا شخصی انتخاب می کنند. برخی از عکاسان ترجیح می دهند عکس های خود را ساده و تمیز با پس زمینه ی خالی و تنها با ارائه ی موضوع اصلی ثبت نمایند، به این عکاسان، عکاسان مفهومی مینیمالیسم گفته می شود. عکس های ثبت شده ی این عکاسان به گونه ای است که تماشاگر به راحتی می تواند بر روی عکس ها تمرکز نماید و مفهوم عکس را درک کند. برخی دیگر از عکاسان مفهومی عکس های شلوغ تری را ترجیح می دهند و از نماد های مختلف برای ارائه ی ایده ی خود استفاده می کنند. این عکاسان برای بهتر دیده شدن مفهوم موجود در عکس ها از اشیا و نماد هایی استفاده می کنند که برای مردم ملموس و قابل درک باشند.


نکته ی جالبی که در آموزش یادگیری گام به گام عکاسی مفهومیوجود دارد این است که اگر مردم متوجه مفهوم عکس ها نباشند، وجود اشیا زیبا در عکس می تواند جذاب باشد. وجود اشیا مختلف، بسته به نوع نگرش و ایده ی عکاس دارد. گاهی ممکن است عکس های مفهومی کاملا زشت و متضاد با سلیقه ی مردم ثبت شود. همواره چیزی در عکس ها وجود دارد که بیننده را به خود جذب می کند. متفاوت بودن عکس از سبک های دیگر و یا غیر متعارف بودن تصاویر منجر به جذب افراد به این عکس ها می شود. تا جایی که در بازار های مختلف حاضر به خریدن عکس ها با رقم های بالا هستند.

زیبایی شناسی

مفهوم زیبایی شناسی همیشه در مقاله ی عکاسی مفهومی دیده می شود. عکاس به دنبال اشیایی برای نشان دادن ایده ی خود است نه صرفا زیبا نشان دادن تصویر. در عکاسی مفهومی با این وجود تصاویر می توانند برای بسیاری از تماشاچی ها بسیار زیبا باشد. البته به این نکته باید توجه داشت که مفاهیمی مانند زیبایی و زشتی برای افراد مختلف متفاوت معنی می شود. به همن دلیل است که انواع مختلفی از عطر ها، جواهرات، لباس ها و … وجود دارند.

در انتها می توان گفت عکاسی مفهومی می‌تواند به گونه‌های مختلفی ظهور و بروز داشته باشد. در مواردی می‌توان از عکاسی مفهومی به عنوان یک روش برای تجسم یک مفهومی از پیش تعیین شده برای مقاصد تبلیغاتی و تصویرسازی نام برد. در اینجا عکاسی مفهومی، یک روش برای انتقال مفهومی خاص است. اما عکاسی مفهومی می‌تواند به عنوان یک ژانر نیز بروز و ظهور یابد. در اینجا منظور این است که عکاسی مفهومی کاربردهای زیادی در هنر معاصر دارد که به لحاظ ژانر با هم متفاوت هستند.

زیبایی شناسی در عکاسی مفهومی

عکاسی مفهومی می‌تواند در هر یک از این ژانرها مورد استفاده قرار گیرد. نوع دیگر عکاسی مفهومی نیز، کماکان در حوزه هنرهای زیبا قرار دارد که می‌توان از آثار سیندی شرمن نام برد. اما عکاسی مفهومی، خود نیز می‌تواند به عنوان هنرمفهومی، عمل کند. ادوارد روچا علاوه بر این که خود را یک عکاس معرفی نمی‌کند، مدیوم عکاسی را صرفاً به عنوان یک زمین بازی برای خودش می‌داند…
در مقالات بعدی به جزئیات بیشتر و دقیق تری در عکاسی مفهومی می پردازیم به این منظور دیگر مقالات سایت را بررسی کنید.

آموزشگاه صدر اندیشه

آموزشگاه صدراندیشه با بیش از 30 سال سابقه درخشان زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور با داشتن تیم حرفه ای و با تجربه‌ توانسته بهترین آموزش های مناسب کسب و کار و ارتقا مهارت را برای هنرجویان ارائه دهد.

اینستاگرام صدر اندیشه

آدرس: اصفهــــان بر خیابان محتشم کاشانـی روبروی کوچه 42 – پلاک 15 – آموزشگاه فنی و حرفه ای صدر اندیشه

شماره تماس: 0993383168003136296732