نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی

نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی و ارتباط موثر با مشتری که می تواند منجر به خرید و وفاداری آنها شود. رعایت اصول و نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی علاوه بر افزایش درآمد می تواند باعث ایجاد تجربه خوشایند برای مشتری شود و برندینگ شما را معتبر و مشهور گرداند.

اینکه شما بدانید فن بیان برای فروش و فروشندگی چگونه باشد و از چه لحن کلامی با چه نوع عباراتی برای مشتریان استفاده کنید بسیار اهمیت دارد و می تواند فروش ما را مستقیماً تحت تاثیر قرار دهد. یکی از روش های اصولی و حرفه ای برای فن بیان فروش استفاده از آموزش های حرفه ای و اصولی است. شما می توانید با شرکت در و یادگیری مهارت و آموزش فن بیان در اصفهان در همه زمینه ها از جمله فروش و فروشندگی موفق تر عمل کنید.

23 نکته فن بیان برای فروش و فروشندگی

  • نحوه ارتباط تلفنی
  • انتخاب کلمات مناسب و به جا با استفاده از افزایش دایره لغات و کلمات مثبت
  • عدم استفاده از کلمات و جملات منفی
  • اگر نیاز به ارتباط متنی است مختصر و مفید باشد
  • در صحبت کردن بیش‌ازحد سریع نباشید
  • صدا زدن نام مشتری برای ایجاد حس خوب
  • صحبت با لحن و ادبیات خود مشتری
  • رعایت حد شوخی و مزاح در صحبت
  • یادداشت پرسش‌های متداول مشتریان
  • ارائه پیشنهاد کمک بیشتر
  • پای عمل حرفتان را نشان دهید
  • ایجاد شفافیت در کلام
  • کلیشه ای صحبت نکنید
  • صحبت به صورت خودمانی و مودبانه نه خشک و بی روح
  • شناخت مشتری
  • سنجیدن نیاز مشتری
  • عدم اصرار زیاد برای خرید
  • ایجاد حس اعتماد به مشتری
  • فن بیان در فروش با جواب مثبت گرفتن از مشتری
  • حق انتخاب به مشتری
  • گوش دادن به حرف های مشتری
  • پرسیدن علت نارضایتی مشتری
  • خداحافظی درست و مناسب با مشتریان

نحوه ارتباط تلفنی

یکی از نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی نحوه ارتباط صحیح تلفنی است. فن بیان و توانایی خوب صحبت کردن چه به صورت حضوری و چه به صورت تلفنی یک هنر و مهارت عالی است. اینکه شما چگونه با مشتری برخورد کنید و برای مخاطب خود ارزش قائل شوید اهمیت زیادی دارد. باید به شکل رسمی، مودب و مهربان با مشتری ارتباط بگیرد تا جایی که مشتری حس بهتری داشته باشد. در مورد اطلاعات و سوالات مشتری که شما آگاهی ندارید مودبانه آن را اعلام کنید و در صورت لزوم به همکاران آگاه آن را ارجاع دهید.

انتخاب کلمات مناسب و به جا با استفاده از افزایش دایره لغات و کلمات مثبت

مهم ترین مهارت یک فروشنده استفاده از کلمات مناسب و به جا برای ارتباط بهتر با مشتریان است. این مساله نیازمند افزایش دایره لغات، مطالعه مناسب، استفاده از کلمات جایگزین و مثبت است. مهم نیست شما یک فروشنده در فضای آنلاین هستید یا در فضای فیزیکی! مهم این است که این مهارت را به خوبی ارائه دهید.

عدم استفاده از کلمات و جملات منفی

بسیاری از کلمات در فروش بار منفی دارند که باید آنها را شناسایی کرده و از به کار بردن آنها برای مشتری خودداری کنید. سعی کنید تا جای ممکن راهکار به مشتری ارائه دهید حتی اگر چیزی که مشتری نیاز دارد را ندارید. بهتر است از عبارت هایی استفاده کنید که مشتری بفهمد قصد شما کمک و راهنمایی است. به عنوان مثال اگر کالایی که مشتری نیاز دارد را ندارید بهتر است اینگونه بیان کنید ممنون که درخواست خود را به ما گفتید ما تلاش می کنیم در اولین فرصت این کالا را برای شما فراهم کنیم.

اگر نیاز به ارتباط متنی است مختصر و مفید باشد

در مواقعی نیاز است با مشتری به صورت متنی مکاتبه داشته باشید. در چنین زمانی لازم است جملات خود را به صورت کوتاه و مختصر با بار مثبت در نظر بگیرید. باید این پیام متنی به گونه ای باشد که مشکل مشتری حل شود. این مساله می تواند در اینستاگرام، واتساپ، وب سایت و موارد دیگر باشد.

در صحبت کردن بیش‌ازحد سریع نباشید

توجه داشته باشید همیشه پاسخگویی سریع راهگشا  نیست! در عوض شما باید پاسخ خود را با تدبیر و فکر انتخاب کنید تا بتوانید پاسخ مناسبی به نیاز مشتری بدهید. البته باید دقت کنید که پاسخگویی دیر هم می تواند عواقب بدی داشته باشد و مشتری را دلسرد و از خرید منصرف کند. بهترین راهکار پاسخگویی به موقع از طرف شما است.

صدا زدن نام مشتری برای ایجاد حس خوب

صدا زدن نام مشتری باعث ایجاد حس بهتری برای آن می شود. از این رو، بهتر است در زمان گفتگو نام یا نام خانوادگی مشتری را صدا بزنید اما باید دقت کنید برای استفاده از این تکنیک حتماً باید نام مشتری را درست تلفظ کنید زیرا ممکن است نتایج ناخوشایندی داشته باشد. علاوه بر این، استفاده از کلمات مناسب مانند دوست عزیز، دوست من، مشتری عزیز و … هم می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

صحبت با لحن و ادبیات خود مشتری

یکی از نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی این است که با مشتریان با لحن و ادبیات خودشان صحبت کنید. به عنوان مثال اگر مشتری لجن بیان جدی و رسمی دارد شما هم به همین سبک با آن صحبت کنید و اگر لحن کلام شوخ طبعانه و راحت تر است می توانید کمی راحت تر صحبت های خود را ادامه دهید. این موضوع باعث می شود احساس خوشایندی برای مشتری ایجاد شود. البته توجه داشته باشید که سوء برداشت نشود و مشتری احساس نکند که شما ادای آن را در می آورید که این مساله می تواند اثر عکس داشته باشد.

رعایت حد شوخی و مزاح در صحبت

شوخ طبعی خوب است به شرطی که حد و مرزها رعایت شود. استفاده از کلمات مناسب در زمان مناسب می تواند مشتری را به شما نزدیک تر کند. اما در عوض اگر نابجا باشد و یا از حد و مرزها عبور کند می تواند بسیار آسیب زننده شود و باعث ایجاد سوء تفاهم گردد. بخصوص زمانیکه شما پیام متنی را برای مشتری می فرستید سعی کنید از شوخی بپرهیزید و در صورت لزوم بیشتر در قالب ایموجی احساس خود را القا کنید.

یادداشت پرسش‌های متداول مشتریان

همیشه برخی از پرسش ها در بین مشتریان مشترک هستند و شما به عنوان فروشنده لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسش ها داشته باشید. بهترین راهکار این است که این پرسش های متداول را جمع آوری کنید و در زمان مناسب با دقت و تدبیر پاسخ مناسبی برای آنها را پیدا کنید. این مساله می تواند در زمان موعود شما را نجات دهد و به راحتی مشتری را متقاعد کنید. بهتر است پرسش ها و درخواست ها را یکجا دسته بندی کنید به عنوان مثال برای درخواست های تخفیف نیز پلن داشته باشید و پاسخ های مناسب پیدا کنید.

ارائه پیشنهاد کمک بیشتر

مهم ترین اصل در جذب مشتری این است که شما این احساس را به مشتری القا کنید که می خواهید به او کمک کنید. به همین دلیل در پایان مکالمه می توانید به مشتری بگویید آیا کمک بیشتری نیاز دارد یا نه؟ حتی اگر مشتری سوالات پیش پا افتاده بپرسد و یا موضوع ساده باشد بز شما این ترفند را انجام دهید.

عمگرا باشید و حرفتان را با عمل نشان دهید

در برخی از مواقع لازم است به جای پیام های متنی از ویدئو یا تصاویر برای درک بهتر استفاده کنید. حتی ویس هم می تواند به مشتری کمک کند و زودتر مشکل را حل کند. به همین دلیل لازم است در برخی از مواقع از ابزارهای دیگر برای درک بهتر استفاده کنیم.

ایجاد شفافیت در کلام

دقت کنید در زمان صحبت با مشتری نباید شما در حالت تهاجمی، منفعل یا امری با مشتری گفتگو کنید. باید صحبت ها شما به گونه ای باشد که شفاف، ساده و روان منظورتان را به مشتری برسانید.

کلیشه ای صحبت نکنید

استفاده از عبارات و کلمات پیش فرض که بارها در هر پیام دیده می شود مناسب مشتریان نیست. بهتر است پیام ها محترمانه و در قالب نشان دادن نتیجه به همراه پیگیری باشد. یعنی به مشتری این حس القا شود که شما پیگیر بوده اید و برای این پیگیری کارهای خاصی را هم انجام داده اید.

صحبت به صورت خودمانی و مودبانه نه خشک

یکی از نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی این است که شما در زمان ارتباط با مشتری با لحن مودبانه و خودمانی صحبت کنید نه خشک و بی روح! این مساله باعث ایجاد حس خوشایند در مشتری و ترغیب به خرید مجدد می شود.

شناخت مشتری

یک اصل مهم در فروش و فروشندگی شناخت مشتری است. اینکه در وهله اول شخصیت مشتری خود را بشناسید به شما در ادامه کار کمک می کند. این مساله را می توان از روی نوع پوشیدن لباس، نوع صحبت کردن، نوع انتخاب ها و بسیاری از فاکتورهای دیگر بفهمید. شناخت مشتری در نوع ارائه شما، مطابق با خواست و سلیقه مشتری تاثیر بسزایی دارد.

سنجیدن نیاز مشتری

یکی از نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی حرفه ای سنجیدن نیاز مشتری است. برخی از محصولات و کالاها بعد از خرید آنها نیاز به تجهیزات و لوازم دیگر هم هست. به عنوان مثال برای خرید کت و شلوار اگر فقط قصد خرید کت و شلوار باشد احتمالاً بعد از آن نیاز به پیراهن ست و یا کروات متناسب با آن نیز می شود. یک فروشنده حرفه ای برای مشتریان نیاز سنجی می کند و به مشتری نیازهای بعدی احتمالی را یاداوری می کند. در اغلب موارد این باعث خرید بیشتر مشتری می شود.

عدم اصرار زیاد برای خرید

توجه داشته باشید که به مشتری برای خرید کیش از حد اصرا نکنید. زیرا این حس را القا خواهید کرد که می خواهید این کالا را به او تحمیل کنید. اجازه دهید مشتری تصمیم گیری و فکر مناسبی داشته باشد.

ایجاد حس اعتماد به مشتری

یکی از نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی ایجاد حس اعتماد است. وقتی شما حس اعتماد مشتریان را جلب کنید، ناخودآگاه مشتریان به شما اعتماد دارند و حرف های شما را می پذیرند. این مساله منجر به خرید و وفاداری مشتری می شود. یکی از ارکان ایجاد اعتماد صداقت و راستگویی است.

فن بیان در فروش با جواب مثبت گرفتن از مشتری

یکی از تکنیک های فن بیان در فروش و فروشندگی این است که بر اساس قدرت ذهن از مشتریان سوال مناسب داشته باشیم. تجربه ثابت کرده اگر مشتریان 3 بار مجبور شوند پاسح مثبت بدهند به صورت ناخودآگاه در دفعات بعد می خواهند این رفتار را حفظ کنند. شما با استفاده از این تکنیک می توانید بعد از سومین بار از مشتری سوال هدفمند خود را بپرسید و جواب قطعی را بگیرد. این مساله در اغلب اوقات به فروش منجر می شود.

حق انتخاب به مشتری

همیشه در نظر داشته باشید تنوع زیاد باعث گیجی و سردرگمی می شود. فروشندگانی که کالا ومحصولات زیاد با تنوع بالا را در اختیار مشتریان قرار می دهند. باعث می شوند که مشتریان حق انتخاب کمتری داشته باشند و در تصمیم گیری دچار سردرگمی و گیجی شوند. این در حالی است که یک یا دو سه نمونه مطابق با سلیقه مشتری می تواند انتخاب بهتری باشد و احتمال فروش را بالاتر ببرد.

گوش دادن به حرف های مشتری

مشتری دوست دارد خودش صحبت کند و دقیقاً آن چیزی را که می‌خواهد به فروشنده انتقال دهد. پس فروشنده ای که خوب گوش می‌کند و می‌تواند منظور مشتری را به خوبی متوجه شود، قطعاً موفق است و می‌تواند فروش بیشتری داشته باشد.

پرسیدن علت نارضایتی مشتری

بعضی وقت ها مشتریان از خدمات و یا محصولات شما ناراضی هستند. شاید حق با شما باشد! اما در هر حال باید به گفته ها و اعتراضات مشتریان گوش دهید. همین مساله نشان می دهد که برای مشتری ارزش قائل خواهید بود. اگر بتوانید با بیان محترم آمیز از مشتری دلجویی کنید و یا حتی عذرخواهی کنید احتمالاً یک مشتری وفادار پیدا می کنید.

خداحافظی درست و مناسب با مشتریان

یک خداحافظی درست و مناسب با مشتریان می تواند در ذهن مشتری بسیار تاثیر گذار و ماندگار باشد. شاید این امر مهم به نظر نیاید اما واقعیت این است که فن بیان مناسب حتی در زمان خداحافظی هم می تواند در فروش و فروشندگی تاثیر عمیق داشته باشد. تا جایی که مشتری دوباره به سمت شما بازگردد.

ژوئن 10, 2024

0 پاسخ به "نکات فن بیان برای فروش و فروشندگی"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *